Zaměstnanec zvaný fénix: povstává z popela korporátu a touží po hodnotách

Zaměstnanec zvaný fénix: povstává z popela korporátu a touží po hodnotách - KOUD.cz

Poslední dobou jsme do PrPom nabírali poměrně dost lidí na několik různých pozic. Jsme zatím malá firma, a tak jsem se osobně viděl s každým uchazečem. A mezi vyslechnutými lidskými příběhy se objevila zajímavá šablona – pojmenoval jsem ji podle bájného ptáka fénixe a rozdělil do čtyř fází.

4 fáze od práce v korporátu ke zrodu fénixe

  1. OREL: Začíná úspěšnou kariérou v korporátu, nebo větší (často nadnárodní) firmě. Má mzdu často nad 50 tisíc Kč měsíčně, založí rodinu, cestuje a jinak si užívá života.
  2. HROMÁDKA POPELA: Po čase padá z oblohy a přichází zlom v podobě
    1. náhlé krize (třeba vyhoření, dramatický neúspěch nebo rozpad vztahu), nebo
    2. pozvolné desiluze.
  3. ŽHNOUCÍ VEJCE: Často ještě na stejné pracovní pozici prodělává dramatickou změnu přístupu k životu, snaží se nalézt skutečné, dlouhodobě udržitelné životní hodnoty. Probíhá prudká změna životní vize a také vnitřní příprava na kariérní změnu.
  4. ZROD FÉNIXE: Fénix hledá práci s primárním cílem dostat se do souladu s nově nalezenými hodnotami, svou novou životní vizí. Až sekundárním cílem je pro něj zajistit si příjem (a často je smířen s tím, že už si nevydělá tolik, co dříve).

Když jsem naslouchal kandidátům na pozice v naší firmě, nejčastěji jsem slýchal fénixy vyprávět příběhy tohoto typu: „Pracovala jsem v korporátu XY, manažerská pozice, postupně mi ta práce ale úplně přestala dávat smysl, vydělala jsem si pěkně, ale dneska už mě to tolik nezajímá. Hlavně bych chtěla, aby kolem mě byl super tým, aby byla v práci skvělá atmosféra a abych se mohla podílet na něčem, co má smysl a pomáhá lidem. A jasně, chápu, že půjdu dolů s penězi, už jsem o tom přemýšlela a jsem s tím v pohodě.“

Co očekávat od fénixe?

Když jsem se s takovým uchazečem o práci v PrPom setkal poprvé, spadla mi brada a cítil jsem se polichocen. „Wow, k nám do PrPom chce člověk s tolika zkušenostmi! A dokonce i za tu cenu, že si finančně pohorší!“ Ale když se to opakovalo a stejnou zkušenost se mnou sdíleli i další podnikatelé, přestal jsem si to brát osobně a začal fénixy vnímat spíš jako specifický typ uchazečů. A všiml jsem si u nich několika společných charakteristik:

  1. Jsou sebevědomí. Umí říkat „NE“, hlídat si své hranice a zájmy.
  2. Jsou upřímní – někdy až šokují tím, co jsou ochotní o sobě prozradit.
  3. Jsou nevypočitatelní. Sice vám rádi řeknou, jaké mají plány a záměry, jenže ty se mohou velmi rychle a často měnit.
  4. Jsou odlišní. Určitě nepůsobí jako průměrní členové společnosti. Vyzráli díky svým zkušenostem natolik, aby nechali zazářit svou jedinečnost a dali vám jí patřičně najevo.

Jak si chytit fénixe (a zaměstnat ho)?

Zaměstnanec zvaný fénix: povstává z popela korporátu a touží po hodnotách - KOUD.cz

Upřímně? Nevím. Zatím jsme několik fénixů odmítli, protože se objevil vhodnější uchazeč, a několik jsme hodně toužili zaměstnat – a nepovedlo se nám je získat. A s jinými námluvy ještě probíhají. Není to zrovna šťastná bilance. V poradenství, jak si fénixe získat, se omezím na pár zkušeností, které jsem zatím získal:

  1. Dobře je zaplaťte. Jedna věc je, že už nepotřebují komfort korporátní výplaty. Nenechte se ale ukonejšit tím, že „už ty peníze tolik neřeší“. Druhá věc totiž je, že na určité pohodlí už si zvykli a nechtějí se ho vzdát.
  2. Oplácejte jim upřímnost. Opakovaně jsme si s kolegy vyzkoušeli, že díky naší otevřenosti fénixe schůzky více bavily a zlepšovalo to atmosféru.
  3. Chyťte je na firemní kulturu. Všichni fénixové bez rozdílu se hodně zajímali o mezilidské vztahy v PrPom. Když zjistili, jak upřímně a otevřeně ve firmě komunikujeme, jak přátelské vztahy budujeme v týmu a jak se ujíždíme na kvalitní zpětné vazbě, byli nadšení.
  4. Dejte jim smysl, hodnoty a dopad. Fénix ví, na čem vyhořel: tabulky a papírování beze smyslu, nemožnost vidět výsledky své práce a radovat se z toho, jak přímo pomáhají lidem. Nabídněte opak: práci s přímým společenským dopadem, možnost ovlivňovat fungování firmy, vysokou míru rozhodování o jejich práci (a s tím spojenou odpovědnost), radost z konání dobra a viditelných výsledků.
  5. Dejte jim volnost. Homeoffice není problém, když si pohlídáte výsledky, které z něj přicházejí. Což není těžké. Když mají specifické požadavky (chtějí pracovat flexibilně, s proměnlivou pracovní dobou, apod.), často je mají proto, že sami sebe dobře znají a vědí, v jakém prostředí podávají nejlepší výkony.
  6. Zahoďte šidítka. Fénix je zvídavý a opatrný. Když budete mluvit o tom, jak je vaše firma otevřená a přátelská, zatímco za vašimi zády se bude skrývat zkostnatělá hierarchie a jedno KPI vedle druhého, fénix to pozná. A uletí.

Co dál s tématem bájných fénixů?

  1. Chtěl bych článek postupně doplnit o další zkušenosti, pokud se mi podaří se naučit nebo dozvědět něco nového.
  2. Článek můžete rozšířit i vy! Pište mi své zkušenosti do komentářů. Nebo posílejte odkazy, které se tématu týkají (třeba nejsem první, kdo o tom píše…). Když to půjde, doplním vaše myšlenky přímo do textu.
  3. Výzkum. Líbilo by se mi, kdyby se nějaký schopný sociolog podíval na tento článek jako na hypotézu – protože to nic víc než hypotéza není. Podle mě by z toho mohla být velmi pěkná diplomka 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..