Jak se bránit reklamám?

Jak se bránit reklamám? Ondřej Koudela...To, že je reklama obecně škodlivá, s vámi nepotřebuju řešit. Nicméně pro případ, že bych se ve vás mýlil, přikládám vynikající video, které to rychle vysvětlí.

Tenhle článek pro mě bylo zajímavé psát. Uvědomil jsem si totiž, z kolika různých směrů na nás (na mě) reklama proudí a co všechno vlastně proti ní (pro svou pohodu) dělám. Není toho málo.

Jak omezit počet reklamních zásahů?

Především mě zajímají metody, kterými se dá snížit počet reklamních zásahů. Za den běžného člověka ve městě se jich dá stihnout až několik tisíc. Přijde mi to horší než komáři u rybníka. Chtěl bych s vámi nasdílet metody, kterými se reklamám vyhýbám, a rád se dozvím ty vaše.

Telefonáty

Vyloženě reklamní telefonáty, kdy mi jsou nabízeny produkty a služby, nebo jsem k něčemu přemlouván, nejsou časté. Možná tak jednou za měsíc. Většinou mě zaskočí ve chvíli, kdy se soustředím na něco jiného, takže se mi moc nedaří mapovat jednotlivé manipulační techniky.

Postup: Hovory ukončuji v okamžiku, kdy mě otravují či jsou nepříjemné (což je v mém případě často a brzy). Jsem osobní, slušný, říkám volajícímu jménem, ptám se ho na jeho osobní zkušenost s tím, co nabízí. Vždy si výslovně vyžádám, aby si mě vymazali z databáze a aby přislíbili, že mě už nebudou kontaktovat.

Reklamní maily a spamy

Je jich opravdu hodně, ale díky gmailu o nich skoro nevím. Jejich spamový filtr je velmi účinný.

Postup: Na spamy, které projdou kontrolou a dostanou se do inboxu, občas krátce odpovídám. Oznámím odesílateli, že jeho zprávu považuji za spam, že tím poškozuje své podnikání a že právě přišel o šanci, že bych se kdykoliv v budoucnu stal jeho zákazníkem.

Internetový prohlížeč

Je to nástroj, který v soukromí i v práci používám velmi často. A webové stránky obsahují tuny reklamy. Troufám si říci, že z banerových reklam se mi daří blokovat více než 90 %. V obsahu prohlížeče se díky tomu lépe orientuji, mám méně unavené oči, lépe držím pozornost a stránka se načítá rychleji.

Postup: Používám Google Chrome s doplňkem Adblock Plus. Občas mu pomáhám a ručně označuji reklamní prvky, na které sám nepřišel. V poslední době se mu dost daří blokovat reklamy i ve videu. Což je paráda.

Mobilní prohlížeč

Průšvih. Používám ho stále častěji (Chrome) a na způsob, jak v něm blokovat reklamy, jsem zatím nepřišel. Fail.

Postup: Poradíte?

Poštovní schránka

Skvělá by byla prostá nálepka „Prosím nevhazovat reklamu!“, která většinou funguje a je respektována. Bohužel schránku sdílím s lidmi, kteří si reklamu žádají.

Příběh: Šokovali mě v Office Depot. Jednou jsem si u nich koupil flipchart, od té doby mi stále chodily nevyžádané reklamní tiskoviny do schránky. Pak to chodit přestalo. Pak mi zavolali, zda si nechci něco koupit a jak jsem spokojený s posledním nákupem. Řekl jsem, že nechci nakupovat a že jsem moc rád, že mi přestali posílat katalog. Poděkoval jsem. O pár týdnů později katalog zase začal chodit. Bojím se jim zavolat a řešit to. Kdo ví, co by začalo chodit potom.

Postup: Nálepka na schránce. Po pár týdnech dojde k tomu, že se pro vaši adresu už reklamní materiály ani netisknou. (Každý distributor se snaží tisknout jen to, co do schránek skutečně roznese. Pokud ubývá schránek, kam se ty srágory dají házet, ubývá i výtisků. Což je super.)

Sociální sítě

Tam je to zlé. Reklama, kterou zavedl facebook (a po něm i další) v podobě příspěvků, se blokovat nedá. Ani neexistuje nic jako „premium verze bez reklam“. Bez facebooku a dalších sociálů se při své práci neobejdu, verzi bez reklam bych byl ochotný si platit. Ale smůla.

Postup: snažím se reklamy personalizovat. Každou, která mi vadí, pečlivě dávám „nezobrazovat“ a nastavuji, že ji považuji za spam. Protože to spam je. Bohužel zpřesnění obsahu reklam tak, aby mi tam přestaly vadit, je mizerné, skoro jsem ho nepocítil. Asi ty algoritmy ještě nemají moc vymakané. Jak to řešíte vy?

Rádio

Moc ho neposlouchám. Pokud ano, mám na rychlé volbě připravených několik stanic. Když na jedné začínají reklamy, přecházím jinam.

Televize

Televizi vůbec nemám. Zkuste to taky, je to super. Pro slabší povahy pak alternativa níže 🙂

Postup: Líbí se mi, že rodiče si zvykli na reklamy vždy vypínat zvuk a od televize odcházet. Dokonce to naučili i mého bráchu.

Product placement

Umísťování „nenápadné reklamy“ do filmů a seriálů se snažím řešit tak, že držím nějakou kvalitativní laťku, pod kterou chodím jen zřídka. Na transformers a jiné hovadiny pokud možno nekoukám. Stejně tak na hrůzy typu „Rafťáci“, které se prvoplánově tvoří jen jako rám, do kterého se umísťují reklamní spoty.

Postup: Když se dívám na kvalitní filmy a neplýtvám časem u seriálů, reklamy je tam méně a dá se to vydržet. Jaké peklo to může být? Koukněte na video:

Mobilní apky

Postup: Pečlivě si je vybírám, používám jen ty, které opravdu potřebuji, většinou placené verze.

Sám dělám reklamu…

Jo. Přesně tak. Když už jsem se nadřel s těmi všemi způsoby, jak se reklamě vyhýbat, nakonec to hodlám zabít tím, že sám reklamy vytvářím. Prostě karma. Podnikám, tak se tomu nedá vyhnout. Takže co s tím?

Jediné, na co jsem přišel, je zakládat reklamy na společensky prospěšných hodnotách. Zatímco klasické reklamy nabádají ke konzumu, uměle vytvářejí potřeby a podobně, já se snažím v reklamách vyvolávat spíš zodpovědnost, zdravý rozum, kritické myšlení. Je o něco snadnější dělat reklamu čistě a prospěšně, když už samotný smysl vašeho produktu je ve stejném duchu. Pro společensky prospěšné podnikání je to ostatně typické.

Jak dělám reklamu, aby měla smysl? Ondřej Koudela

Budu moc rád, když vás tento článek vyláká k nějaké reakci. Pojďte sdílet způsoby, jak se reklamě bráníte, jak ji filtrujete, nebo se ji pokoušíte kultivovat. Moc rád se dozvím něco nového!

Loučím se příkladem (obrázek vpravo), jak s reklamou rád pracuju já: Pomocí setkání s realitou 🙂 a snažím se reklamu dělat vždy s nějakou přidanou hodnotou. Ale to už vám nechci cpát — byl by to přece product placement…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *